استفاده از الگوریتم MPSO در مدیریت بهینه ایستگاه های شارژ خوروهای هیبرید در شبکه های توزیع انرژی الکتریکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه پیام نور.واحد سبزوار

چکیده

در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات تامین سوخت فسیلی، آلودگی‌های محیط زیستی و پیشرفت تکنولوژی ساخت خودروهای الکتریکی، توجه خاصی به این سمت معطوف شده است. به گونه‌ای که این صنعت با رشد صعودی در حال فراگیر شدن در سرتاسر دنیا می‌باشد. از این رو یکی از چالش‌های پیش‌رو این صنعت، لزوم احداث ایستگاه‌های شارژ سریع می‌باشد تا با هزینه اندک و زمان بسیار سریع نسبت به شارژرهای خانگی باعث تشویق مصرف کننده‌گان جهت روی آوردن به این وسیله حمل و نقل پاک شود. در این زمینه، مکان بهینه ایستگاه‌های شارژ، توسط روش الگوریتم بهینه سازی ذره‌ای چند هدفه وMPSO با عوامل محیطی و شعاع سرویس دهی و خدمات رسانی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس تابع هدف بهینه سازی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی برای به حداقل رساندن کل هزینه‌های مرتبط با تابع هدف، توسط الگوریتم بهینه سازی ذره ای MPSO حل می‌گردد. سرانجام نتایج شبیه سازی شده در سیستم‌های توزیع استاندارد باسه IEEE نشان می‌دهد که مدل و روش بهینه سازی، می‌تواند باعث دست یابی به یک بهینه سازی معقول برای ایستگاه‌های شارژ شود و به کاهش تلفات شبکه و بهبود پروفیل ولتاژ کمک نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The use of PSO algorithm in the optimal management of charging stations for hybrid electric vehicles in electric energy distribution networks

نویسنده [English]

  • MORAD MOHMMADIN
Payam Noor University, Sabzevar branch
چکیده [English]

In recent years, due to the problems of fossil fuel supply, environmental pollution and the advancement of electric vehicle manufacturing technology, special attention has been paid to this direction. In such a way that this industry is spreading all over the world with its upward growth. Therefore, one of the challenges facing this industry is the need to build fast charging stations to encourage consumers to switch to this clean means of transportation with little cost and very fast time compared to home chargers. In this context, the optimal location of charging stations is investigated by multi-objective particle optimization algorithm and MPSO with environmental factors and service radius of electric vehicle charging stations. Then, the objective function of optimizing electric vehicle charging stations to minimize the total costs associated with the objective function is solved by the MPSO particle optimization algorithm. Finally, the simulated results in IEEE standard bus distribution systems show that the optimization model and method can achieve a reasonable optimization for charging stations and help reduce network losses and improve the voltage profile.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electric vehicles
  • charging stations
  • network losses
  • MPSO algorithm